ADDV (2) 0

Wat kregen we veel enthousiaste reacties op onze eerste blog over een ADDV’er. Van mensen die óók zo waren of ook zo wilden zijn! Het lijkt natuurlijk hemels om zoveel draagdoeken in je bezit te hebben maar er zit ook een keerzijde aan het ADDV’er-schap. Lees in deze blog het verhaal van Y.

StashVerzameldrang

Ik denk dat het ADDV’er schap iets is wat bij je past of niet. Er zit een bepaalde verzameldrang onder. Net zoiets als postzegels, of autootjes, of voor mijn part plastic zakken verzamelen. Daarmee zeg ik meteen iets over de persoonlijkheid van ADDV’ers. Precies, netjes en geordend. Kijk maar naar de stashes die iedereen zo keurig mogelijk opvouwt en op kleur legt. Iets obsessiefs zit er wel in. Soms laait het op in emotionele tijden. Stress, verdriet, hormonen… en hoppa je bent weer aan het doeken zoeken.

Mooie dingen

ADDV’ers zijn mensen die van mooie dingen houden. Stoffen, patronen, de uitstraling, de ‘feel’ van een doek en het materiaal. Het liefste de beste combinatie van alles samen met een geweldig draagcomfort. Bij de meesten worden de doeken toch echt gebruikt om baby’s (of grotere
kinderen) mee te dragen. En comfort is daarbij erg belangrijk. Sommige ADDV’ers (waaronder ik) houden rekening met hun outfit en stemmen daar de draagdoek (en soms de make-up) op af. Het is een vorm van jezelf mooier maken, laten zien wie je bent met iets wat je mooi vindt. Zoals sieraden, of schoenen, tassen. De doek is verworden tot een praktische accessoire.

Uitprobeerders en Verzamelaars

Als er nieuwe draagdoeken uitkomen zijn er 2 soorten ADDV’ers. De uitprobeerders en de verzamelaars. De eerste vorm wil gewoon álle doeken in huis gehad hebben die er maar zijn. Zij gaan voor élke release, kennen élke doek uit hun hoofd qua naam, materiaal en waarde en balen als het ze niet lukt om hem te bemachtigen. Maar hebben daar dan meestal wel een netwerkje voor om direct na de release alsnog een doek te bemachtigen (denk aan een netwerk van webshops, facebookcontacten, forumcontacten en ‘ADDV-circuits’ in het buitenland). Ze betalen liefst retail of hooguit iets erboven voor een draagdoek.

Dan heb je ook nog de verzamelaars, die gaan echt alleen voor draagdoeken die ze
ECHT hebben willen. En balen dan echt enorm, tot emotionaliteit en tranen en boosheid en dingen stuksmijten(!) aan toe als het niet lukt bij een release. Er komen smeekbedes en soms dreigementen aan te pas. Gelukkig komt dat niet zo heel veel voor bij de nuchtere ADDV-gemeenschap maar soms toch echt wel (achter de schermen). De verzamelaars zijn in staat om voor die ene ISO (doek die ze zoeken) hoge bedragen neer te leggen.

De KeerzijdeADDV

Het kost klauwen met geld. Soms verkoop je een draagdoek met winst maar meestal met
verlies. Je hebt ook te maken met torenhoge verzendkosten, douanekosten of soms draagdoeken die kwijtraken en niet worden vergoed. Verder kost het bakken met tijd, om elke dag alle fora en Facebook-groepen af te struinen naar de mooiste ruil-deals óf om
draagdoeken te verkopen. Want verkopen moet om er financieel niet aan ten onder te gaan. Dat veroorzaakt ook de bekende ‘stash-onrust’. Heel veel doeken hebben is
fantastisch, maar weten dat er een kapitaal in zit en dat je misschien wel
teveel uitgegeven hebt zorgt voor verkoop-drang.

Conslusie

Kortom, eigenlijk een heel verslaafd volkje, die ADDV’ers. Maar zolang je nog je boodschappen kunt doen, er leuk uitziet, je kinderen draagt en niet verwaarloost en lief tegen elkaar bent op het forum, is het een fantastische hobby (voor een paar jaar, snif).